Historia Pojazdu

Po co to wszystko kierowcy, którego interesuje samochód na rynku wtórnym? Raport Historii Pojazdu jest najlepszą bronią w ręku kierowcy z nieuczciwymi sprzedawcami. Zwłaszcza handlarzami, choć oszustów nie brakuje też wśród osób prywatnych. Ci dla zawyżenia wartości auta stosują różne sztuczki, m.in. zaniżają realne przebiegi, ukrywają poważne awarie, samochody powypadkowe sprzedają jako te bez żadnych wypadków i stłuczek, a nawet oferują pojazdy pochodzące z kradzieży. To wszystko skutkuje nie tylko utratą gotówki, ale przy zakupie auta kradzionego nawet procesem karnym z tytułu paserstwa.

Historia Pojazdu w serwisie vin-info.pl

Raport Historii Pojazdu w serwisie VIN-INFO powstaje na bazie informacji publicznych, źródeł z sieci oraz zebranych od wielu niezależnych podmiotów, a w tym:

  • agencji rządowych
  • organizacji non-profit
  • partnerów branżowych

Przed zamówieniem raportu użytkownik otrzymuje informację o ilości dostępnych w nim sekcji, którymi m.in. są:

Parametry pojazdu

Ta sekcja zawiera w sobie zestaw danych technicznych pojazdu, które określane są na podstawie numeru VIN. Poza marką, modelem czy typem silnika znaleźć można tu informacje m.in. o wymiarach i spalaniu pojazdu.

Opcje wyposażenia

Porównanie wyposażenia, które znalazło się w fabrycznej wersji danego modelu z obecnym jego wyposażeniem, daje obraz czy samochód nadal ma oryginalne części. W tej części raportu VIN użytkownik znajdzie informacje o kolorze lakieru, klimatyzacji, tkaninie na siedzeniach, elektrycznych szybach, kolorze zderzaków, listwach ozdobnych, relingach dachowych, przyciemnianych szybach, ogrzewanych siedzeniach, szyberdachu, czujnikach cofania, tempomacie, alarmie, poduszkach powietrznych, systemie audio, nawigacji itp.

Warto sprawdzić, czy elementy wyposażenia dostępne w raporcie nadal znajdują się w pojeździe. Wszelkie ubytki świadczyć mogą o tym, że brał on udział w jakiejś kolizji, wskutek czego musiały one zostać wymienione. Sprawdzić należy więc stan takiego wyposażenia, kolor, markę, model i wszystkie inne fabryczne parametry. Jedna czy dwie zmiany nie muszą być oznaką wypadku, a na przykład zużycia czy usterki. Zmiany o szerszym zasięgu powinny niepokoić.

Historia zdarzeń

Ta część raportu Historii Pojazdu zawiera chronologiczną listę uszkodzeń samochodu z datą zdarzenia, krajem, gdzie doszło do wypadku lub innej awarii, wartości uszkodzenia w euro oraz jego statusie. Opcjonalnie użytkownik znaleźć może tu również umiejscowienie usterki.

Należy pamiętać, że w Polsce sprzedaje się wiele samochodów powypadkowych, które oferowane są jako bezwypadkowe. To dobry biznes zwłaszcza dla handlarzy, którzy kupują rozbite samochody i po ich odrestaurowaniu mocno zawyżają cenę, nie informując nabywcy o ich historii wypadkowej. Raport Historii Pojazdu z serwisu vin-info.pl pozwala zweryfikować te informacje i sprawdzić ewentualne usterki wraz z zakresem uszkodzeń.

Przebiegi pojazdu

Odczyty licznika przebiegu pojazdu pozwalają zweryfikować obecny stan licznika z rzeczywistym przebiegiem. Chronologiczna lista odczytów zawiera dane z przeglądów, rejestracji, towarzystw ubezpieczeniowych, Autoryzowanych Stacji Obsługi i innych instytucji, które dysponują takimi danymi.

Szacuje się, że w samych tylko Niemczech aż 30 proc. sprzedawanych pojazdów ma cofnięte liczniki. W Polsce dokładnych danych nie ma, ale są one równie złe, a może i gorsze. Zdarza się nawet, że w pojazdach sprowadzanych liczniki cofane są dwukrotnie. Raz za granicą, drugi raz w Polsce. Kierowca, który kupuje pojazd z zaniżonym licznikiem, nie tylko jest oszukiwany pod kątem finansowym. Takie auto jest też często w złym stanie technicznym. Zwłaszcza jeśli przed długi czas nie wymieniano w nim części i płynów eksploatacyjnych. W VIN-INFO.pl przez Raport Historii Pojazdów ukracamy proceder cofania liczników.

Historia internetowa

Historia internetowa to część raportu, w której umieszczone są wcześniejsze ewentualne wystąpienia pojazdu na internetowych aukcjach motoryzacyjnych. W zależności od znajdujących się tam danych w tej chronologicznej liście znaleźć można informacje o wyposażeniu, przebiegu, dane techniczne, cenę czy dołączone do ogłoszenia zdjęcia. Wszystkie informacje wraz ze zdjęciami pochodzą z poprzednich aukcji sprzedażowych i są pogrupowane według dat ich publikacji.

Dzięki weryfikacji takich informacji, a przede wszystkim zdjęć sprawdzić można między innymi czy pojazd nie brał udziału w kolizji. Porównanie wyglądu samochodu sprzed kilku lat ze stanem obecnym pozwoli zweryfikować, czy ich wygląd nie jest zupełnie różny. Wiele zdjęć i aukcji świadczy też o tym, że pojazd był często wystawiany na sprzedaż, co może być spowodowane np. jego złym stanem technicznym.

Bazy pojazdów poszukiwanych

Sprzedawcy i handlarze sprzedają nie tylko samochody powypadkowe czy też uszkodzone. Zdarza się, że na rynek wtórny trafiają pojazdy pochodzące z kradzieży. Kupujący takie auto ryzykuje nie tylko utratą gotówki, ale też procesem karnym, gdyż postawiony może mu zostać zarzut paserstwa z ewentualną karą pozbawienia wolności włącznie. Historia Pojazdu zawiera w sobie raport z baz kradzieżowych nie tylko w Polsce, ale również w Europie oraz w Ameryce Północnej. Dzięki temu łatwo zweryfikować, czy sprzedawany pojazd nie widnieje w bazach kradzieżowych.

Usterki fabryczne

W tej część raportu VIN użytkownik znajdzie wykaz ostrzeżeń opublikowanych przez producenta pojazdu, które dotyczą usterek fabrycznych stwierdzonych w niektórych seriach produkcyjnych. Znajdują się tu informacje o wszystkich wezwaniach serwisowych producenta, które dotyczyły pojazdu o danym numerze VIN.

Jest to o tyle ważne, że taka usterka nie zawsze została usunięta. Zdarza się, że poprzedni kierowca czy kierowcy z jakiegoś powodu nie odwiedzili ASO i jej nie usunęli. Sama waga takich usterek może być natomiast bardzo różna od tych, które wpływają na większe zużycie paliwa przez komfort jazdy, aż po obniżenie poziomu bezpieczeństwa.

Raporty pojazdów z zagranicy

Poza Raportem Historii pojazdu serwis VIN-INFO oferuje też raporty VIN dla aut zarejestrowanych w Belgii, Holandii oraz USA.

Raport pojazdu z Holandii

Raport VWE to szansa na zweryfikowanie samochodu dla osób szukających go w Holandii. Zawiera w sobie informacje pochodzące ze sprawdzonych, legalnych i oficjalnych źródeł i pozwala ocenić informacje podawane przez właścicieli pojazdu oraz dane techniczne oferowanego samochodu. Raport pojazdu z Holandii składa się z czterech części (Status pojazdu, Informacje podstawowe, Historia własności, Dane techniczne) i dostępny jest w języku polskim.

Dodatkowo do raportu pojazdu z Holandii gratis dodawana jest weryfikacja przebiegu NAP, która pozwala zweryfikować deklarowany przez sprzedającego przebieg. Informacje o odczytach licznika do NAP, z ang. Nationale Auto Pas trafiają z wielu źródeł, a w tym:

  • stacji kontroli pojazdów,
  • warsztatów serwisowych,
  • Historia pojazdu
  • Data pierwszej i ostatniej rejestracji
  • Data bieżącego przeglądu
  • Norma i emisja spalin

Raport pojazdu z USA

Narodowy System Informacyjny Oznaczeń Pojazdów Motorowych (NMVTIS) to elektroniczny system, w którym znajdują się informacje o większości samochodów zarejestrowanych na terenie USA. Informacje do NMVTIS przesyłane są przez stany, firmy ubezpieczeniowe, a nawet złomowiska. Pozwala on zweryfikować auta wyprodukowane za Oceanem i zawiera w sobie:

  • parametry pojazdu,
  • liczbę wszystkich właścicieli,
  • status pojazdu (np. złomowany czy powypadkowy),
  • ostrzeżenia

Akty własności

W tej sekcji zawarta jest historia rejestracji sprawdzanego pojazdu na terenie Stanów Zjednoczonych. Przy każdym rekordzie poza datą i miejscem rejestracji znajduje się również odczyt licznika.

Wycena pojazdu

Wycena pojazdu pozwala określić, czy oferta cenowa zaoferowana przez sprzedawcę jest sprawiedliwa i nie zawyża on wartości takiego pojazdu. Wycena jest tutaj dokonywana przez złożone algorytmy na bazie dostarczonych i zebranych na rynku informacji. Przykładowy raport wyceny można zobaczyć TUTAJ.